Pokud máte zájem stát se fakultní školou, prosím oslovte garanta praxe na katedře, se kterou dlouhodobě spolupracujete při realizaci pedagogických praxí, nebo kontaktujte Centrum pro podporu a rozvoj pedagogických praxí – praxe@pedf.cuni.cz
Kritéria pro přijetí do sítě fakultních škol a zařízení na Pedagogické fakultě UK Praha:
(resp. pro udělení souhlasu s užíváním názvu fakultní škola / zařízení)
Ověřená a smysluplná spolupráce fakulty se školou či zařízením v období alespoň 2 let
- Škola jako kvalitní celek, jako dobře fungující systém s vlastní vizí a koncepcí práce
- Kultura školy, podporující otevřenou komunikaci, aktivní učení a vytváření podmínek pro kvalitní výuku svých žáků a také studentů
- Kvalitní výuka (personálně i materiálně zajištěná)
- Vysoká úroveň učitelského sboru jak z hlediska profesní zdatnosti a profesních kompetencí, tak z hlediska lidských kvalit
- Garance kvalitního vedení různých typů praxí
- Účast učitelů na seminářích k pedagogickým praxím
- Kvalitní učitelé a další pracovníci v roli mentorů, kteří jsou připraveni provázet studenty při praxích a podporovat a reflektovat jejich práci
- Možnost realizace výzkumů, studentských průzkumů a výzkumů, akčního výzkumu koordinovaného PedF
- Možnost pořizování videozáznamů studentské výuky pro vzdělávací účely a pořizování audio a videozáznamů a fotodokumentace, které budou využity výhradně k výukovým a výzkumným účelům apod.
- Možnost studentů nahlížet do dokumentace žáků a anonymizované údaje o žácích zpracovávat v rámci svých výukových úkolů v souladu s aktuální právní normou
- Otevřenost školy, vstřícnost a ochota spolupracovat
- Participace provázejících učitelů – expertů z praxe ve výuce na fakultě
- Garance spolupráce ze strany fakulty, zajištěná konkrétní katedrou a VŠ pedagogem z této katedry, který školu/zařízení dobře zná a systematicky s ní spolupracuje
- Další možnosti širšího rozsahu spolupráce, např. v oblasti řešení kvalifikačních prací studentů, projektů, účasti na konferencích a seminářích
Partnerství mezi fakultou a školou
Pedagogická fakulta spolupracuje v procesu provázení studentů na různých typech pedagogických či jiných praxích se sítí fakultních škol a zařízení a sítí spolupracujících škol. Síť fakultních škol a zařízení zahrnuje školy, které intenzivně spolupracují s fakultou a spolupodílejí se na vzdělávání budoucích učitelů. Fakulta podporuje dlouhodobou a systematickou spolupráci školy a fakulty při přípravě a dalším vzdělávání učitelů. Fakultní školy a zařízení jsou významnými partnery fakulty při zajištění kvalitního vzdělávání studentů bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů, zejména studijních programů učitelského zaměření.
Pro kvalitu spolupráce v oblasti praktické přípravy studentů je důležitá také koncepce praxí. Fakulta podporuje gradující systém praxí, v němž každý typ praxe má své jasně definované cíle, obsah, prostředky, způsoby reflexe a hodnocení studentů. Významným směřováním a cílem spolupráce fakulty a škol je postupné budování vzájemně se učící profesní komunity a spolupráce při rozvíjení pedagogického, psychologického a oborově didaktického poznání. Na několika pracovištích fakulty se daří podporovat a realizovat souběžnou výuku na škole a fakultě – u provázejících učitelů ze škol i VŠ pedagogů z fakulty.
Domníváme se, že kvalitní spolupráce fakulty a fakultních škol může být jednou z významných cest posilování profesionalizace učitelské profese. Vzájemnou spoluprací se obohacují jak studenti učitelství, tak provázející učitelé a v neposlední řadě i VŠ pedagogové. Důraz na utváření, rozvoj a zvládání profesních kompetencí u budoucích učitelů může významně ovlivňovat a zajišťovat, mimo jiné, právě kvalitní fakultní škola.
“Profesionalizace znamená, mimo jiné, také vyhraněné, odborné a účinné ovládání metod a technik, které vedou ke kvalifikovanému a úspěšnému zásahu do příslušné reality. Větší důraz na zvládání profesionálních kompetencí může zajistit v moderní koncepci přípravy učitelů také postulovaná fakultní škola. “ (Janík, 2002)
Na základě výše uvedených východisek kvalitní spolupráce fakulty a fakultních škol považujeme za zásadní usilovat o legislativní ukotvení fakultních škol. Právní norma by vymezila jasnou pozici fakultních škol v celé republice. Zakotvení v zákoně by dalo zúčastněným pevnou půdu pro práci a spolupráci. Měli by se o co opřít při stanovení pravidel a podmínek jak vysoké školy, tak školy v terénu. Je nezbytné právně ošetřit statut fakultní školy, skutečnost, že jsou oficiálními partnery vysoké školy, že přispívají ke kvalitní přípravě budoucích pedagogů. Zároveň s tím by mělo být stanoveno, jaké podmínky pro svoji práci školy bezpodmínečně potřebují. V současné době je spolupráce Pedagogické fakulty UK Praha se školami zajištěna uzavřením smlouvy o spolupráci.