Obsah stránky
Často kladené dotazy PU
Často kladené dotazy PU
1. Jak je to s financováním provázejících učitelů?
MŠMT poskytne škole 2000,- Kč hrubého na měsíc na 1 provázejícího učitele.
Ředitel/ka školy vyplácí provázejícímu učiteli/učitelce finanční prostředky jako součást platu formou měsíčního osobního příplatku (preferovaná forma) anebo nepravidelně mimořádnou odměnou.
2. Co znamená zapojení do projektu pro provázejícího učitele/provázejícího učitelku?
a) Povinnost absolvovat vstupní vzdělávání v rozsahu min 20 hodin, učitel jej absolvuje jen jedinkrát → Získá tak oprávnění vykonávat specializační činnost provázejícího učitele i do budoucnosti.
b) Dále provázející učitel vykoná dohromady nejméně dalších 30 hodin práce nad rámec přímé pedagogické činnosti.
c) Dále provázející učitel absolvuje následné vzdělávání pro provázející učitele v rozsahu 45 vyučovacích hodin do tří let.
3. Je do celkového objemu 30 hodin práce zapojeného provázejícího učitele zahrnuté i vstupní 20 hod. školení?
Ne, to je nad rámec 20 hodin výkonu.
4. Má provázející učitel nárok na uvolnění z výuky, pokud se časově kryje se vstupním nebo následný vzděláváním pro provázející učitele?
Ideální je stav, kdy se školení konají částečně v době výuky a částečně v době mimo
výuku tak, aby se zapojení učitelé účastnili ve své pracovní době, a aby za ně nebylo
nutné suplovat v plném rozsahu. Nicméně nemá se jednat o činnost konanou nad
rámec pracovní doby. Vše je o dohodě.
5. Kdo hradí účast na vstupním školení pro PU?
6. Je do celkového objemu 30 hodin práce zapojeného provázejícího učitele zahrnutá i přímá činnost se žáky?
Není, hodiny strávené se studenty učitelství v přímé výuce žáků se do těchto hodin nezapočítávají, protože se jedná o hodiny, kdy zapojený učitel učí podle svého
platného rozvrhu. Učitel by měl se studenty učitelství strávit ve výuce přinejmenším stejný počet hodin, jako reflexí a plánováním.
7. Provázející učitel je rovněž spolupracujícím učitelem fakulty a provází studenty i mimo projekt. Může být navíc financován ze zdrojů fakulty?
8. Co se stane, když provázející učitel nemůže vykonávat svou činnost provázejícího učitele? Jaké povinnosti se vztahují na případné náhradníky?
Škola informuje naši fakultu a navrhne způsob náhradního zajištění sjednaných praxí. Škola může nominovat náhradníka.
Tento náhradník už nemá povinnost projít vstupním vzdělávání pro provázející učitele, pokud jej absolvoval jeho předchůdce.
Celkový počet odpracovaných hodin za školní rok (min. 60) původního zapojeného učitele a jeho náhradníka se sčítá, s tím, že dohromady musí vykázané hodiny odpovídat požadovanému počtu na 1 provázejícího učitele.
Pokud škola náhradníka ustanovit nemůže, praxe nerealizuje, vrací poměrnou část prostředků podle počtu neodpracovaných hodin.
9. Jaký je rozdíl mezi spolupracujícím a provázejícím učitelem?
Spolupracující učitel
Spolupracující učitel je pedagog, který spolupracuje s naší fakultou a přímo vede naše studenty v průběhu jejich praxe. Za tuto činnost je financován fakultou částkou 150 Kč za hodinu.
Provázející učitel
Provázející učitel je zapojen do Systému podpory provázejících učitelů. Absolvoval školení v rozsahu minimálně 20 hodin a jeho činnost je financována MŠMT formou paušální odměny 2000 Kč měsíčně
10. Na praxe mi chodí studenti i mimo rámec pokusného ověřování (ze stejné nebo i jiné
instituce), mohu do výkazu provázejícího učitele zahrnovat i tyto s nimi strávené hodiny?
Do výkazu je možné zahrnout jen hodiny, které provázející učitel vykonal se studenty,
kteří byli na praxi vysláni institucí připravující učitele pouze v rámci tohoto pokusného
ověřování. Provázení studentů, kteří přijdou na praxi mimo rámec pokusného
ověřování, je možné.
11. Provázející učitel je rovněž spolupracujícím učitelem fakulty a provází studenty i mimo pokusné ověřování. Může být navíc financován ze zdrojů fakulty?
Ano. Pokud učitel dosáhne násobku minima 30 hodin (tj. 60 hodin), lze s ním pak uzavřít smlouvu o odborné a konzultační činnosti. Je třeba si dát pozor, aby nedocházelo ke dvojímu financování.
12. Přijímám studenty na různé typy praxí a také z různých stupňů. Někdy mám na praxi více
studentů najednou. Budu započítávat čas strávený s nimi stejně?
Ano, do výkazu v části A vždy udáváte hodiny, které jste daným studentům věnoval
mimo samotnou výuku se žáky, a nerozhoduje, zda se jednalo o skupinu či jednotlivce.
Např. náslechu hodiny se účastnily dvě studentky, rozbor byl proveden společně
v rozsahu jedné hodiny, do výkazu proto zapisuji 1 hodinu reflexe. Rozhodující je
množství času, které jste tomu jako provázející učitel věnoval. Pokud se reflexe se
studentkami/y konala odděleně, a každé studentce/ovi jste věnoval hodinu zvlášť,
vykazujete 2 hodiny.
13. Co se stane, když provázející učitel nemůže vykonávat svou činnost provázejícího
učitele? Jaké povinnosti se vztahují na případné náhradníky?
Škola informuje partnerskou instituci připravující učitele a navrhne způsob náhradního
zajištění sjednaných praxí. Škola může nominovat náhradníka. V takovém případě také
bezodkladně informuje MŠMT kontaktním emailem (viz níže). Tento náhradník už
nemá povinnost projít vstupním vzdělávání pro provázející učitele, pokud jej
absolvoval jeho předchůdce. Celkový počet odpracovaných hodin za školní rok (min.
60) původního zapojeného učitele a jeho náhradníka se sčítá, tj. jsou odevzdané dva
výkazy (za původního učitele a jeho náhradníka) s tím, že dohromady musí vykázané
hodiny odpovídat požadovanému počtu na 1 provázejícího učitele. Pokud škola
náhradníka ustanovit nemůže, praxe nerealizuje, vrací poměrnou část prostředků
podle počtu neodpracovaných hodin.