Obsah stránky

Fakultní školy

Jak se stát fakultní školou

 

Pokud máte zájem stát se fakultní školou, prosím oslovte garanta praxe na katedře, se kterou dlouhodobě spolupracujete při realizaci pedagogických praxí, nebo kontaktujte Centrum pro podporu a rozvoj pedagogických praxí – praxe@pedf.cuni.cz

Kritéria pro přijetí do sítě fakultních škol a zařízení na Pedagogické fakultě UK Praha:

(resp. pro udělení souhlasu s užíváním názvu fakultní škola / zařízení)

Ověřená a smysluplná spolupráce fakulty se školou či zařízením v období alespoň 2 let

  • Škola jako kvalitní celek, jako dobře fungující systém s vlastní vizí a koncepcí práce
  • Kultura školy, podporující otevřenou komunikaci, aktivní učení a vytváření podmínek pro kvalitní výuku svých žáků a také studentů
  • Kvalitní výuka (personálně i materiálně zajištěná)
  • Vysoká úroveň učitelského sboru jak z hlediska profesní zdatnosti a profesních kompetencí, tak z hlediska lidských kvalit
  • Garance kvalitního vedení různých typů praxí
  • Účast učitelů na seminářích k pedagogickým praxím
  • Kvalitní učitelé a další pracovníci v roli mentorů, kteří jsou připraveni provázet studenty při praxích a podporovat a reflektovat jejich práci
  • Možnost realizace výzkumů, studentských průzkumů a výzkumů, akčního výzkumu koordinovaného PedF
  • Možnost pořizování videozáznamů studentské výuky pro vzdělávací účely a pořizování audio a videozáznamů a fotodokumentace, které budou využity výhradně k výukovým a výzkumným účelům apod.
  • Možnost studentů nahlížet do dokumentace žáků a anonymizované údaje o žácích zpracovávat v rámci svých výukových úkolů v souladu s aktuální právní normou
  • Otevřenost školy, vstřícnost a ochota spolupracovat
  • Participace provázejících učitelů – expertů z praxe ve výuce na fakultě
  • Garance spolupráce ze strany fakulty, zajištěná konkrétní katedrou a VŠ pedagogem z této katedry, který školu/zařízení dobře zná a systematicky s ní spolupracuje
  • Další možnosti širšího rozsahu spolupráce, např. v oblasti řešení kvalifikačních prací studentů, projektů, účasti na konferencích a seminářích

 

 

Partnerství mezi fakultou a školou

 

Pedagogická fakulta spolupracuje v procesu provázení studentů na různých typech pedagogických či jiných praxích se sítí fakultních škol a zařízení a sítí spolupracujících škol. Síť fakultních škol a zařízení zahrnuje školy, které intenzivně spolupracují s fakultou a spolupodílejí se na vzdělávání budoucích učitelů. Fakulta podporuje dlouhodobou a systematickou spolupráci školy a fakulty při přípravě a dalším vzdělávání učitelů. Fakultní školy a zařízení jsou významnými partnery fakulty při zajištění kvalitního vzdělávání studentů bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů, zejména studijních programů učitelského zaměření.

Pro kvalitu spolupráce v oblasti praktické přípravy studentů je důležitá také koncepce praxí. Fakulta podporuje gradující systém praxí, v němž každý typ praxe má své jasně definované cíle, obsah, prostředky, způsoby reflexe a hodnocení studentů. Významným směřováním a cílem spolupráce fakulty a škol je postupné budování vzájemně se učící profesní komunity a spolupráce při rozvíjení pedagogického, psychologického a oborově didaktického poznání. Na několika pracovištích fakulty se daří podporovat a realizovat souběžnou výuku na škole a fakultě – u provázejících učitelů ze škol i VŠ pedagogů z fakulty.

Domníváme se, že kvalitní spolupráce fakulty a fakultních škol může být jednou z významných cest posilování profesionalizace učitelské profese. Vzájemnou spoluprací se obohacují jak studenti učitelství, tak provázející učitelé a v neposlední řadě i VŠ pedagogové. Důraz na utváření, rozvoj a zvládání profesních kompetencí u budoucích učitelů může významně ovlivňovat a zajišťovat, mimo jiné, právě kvalitní fakultní škola.

“Profesionalizace znamená, mimo jiné, také vyhraněné, odborné a účinné ovládání metod a technik, které vedou ke kvalifikovanému a úspěšnému zásahu do příslušné reality. Větší důraz na zvládání profesionálních kompetencí může zajistit v moderní koncepci přípravy učitelů také postulovaná fakultní škola. “ (Janík, 2002)

Na základě výše uvedených východisek kvalitní spolupráce fakulty a fakultních škol považujeme za zásadní usilovat o legislativní ukotvení fakultních škol. Právní norma by vymezila jasnou pozici fakultních škol v celé republice. Zakotvení v zákoně by dalo zúčastněným pevnou půdu pro práci a spolupráci. Měli by se o co opřít při stanovení pravidel a podmínek jak vysoké školy, tak školy v terénu. Je nezbytné právně ošetřit statut fakultní školy, skutečnost, že jsou oficiálními partnery vysoké školy, že přispívají ke kvalitní přípravě budoucích pedagogů. Zároveň s tím by mělo být stanoveno, jaké podmínky pro svoji práci školy bezpodmínečně potřebují. V současné době je spolupráce Pedagogické fakulty UK Praha se školami zajištěna uzavřením smlouvy o spolupráci.

 

 

Obsah stránky